onsdag 28 juli 2010

vägra vara duktig

Alldeles nyss tog jag ett beslut som lyfte en stor tyngd ifrån mina axlar. Jag har de senaste 3½ åren pluggat halvtid till bibliotekarie. Samtidigt har jag jobbat vid sidan. Först i en mataffär och sedan diverse konstiga jobb via ett stort bemanningsföretag. Under vintern, våren och sommaren har jag jobbat i en personalmatsal. Jag har tagit på mig lite för många jobbtimmar för att egentligen orka plugga också.

Jag har en termin kvar. Detta är med andra ord mitt sista sommarlov. Nästa sommar har jag förhoppningsvis ett intressant jobb på ett bibliotek. Just nu är jag arbetslös i tre veckor. Meningen var att jag skulle plugga och skriva två tentor som jag inte tidigare gjort. Egentligen behöver jag inte de här tentorna. Jag kan tillgodoräkna mig en annan kurs och behöver inte poängen för att få min magisterexamen. Men jag ville vara duktig och göra tentorna ändå. Litteratursociologi och Litteraturen i samhället. Kurserna är mycket intressanta.
Jag har ingen motivation att göra dem. Jag orkar inte vara duktig. Jag behöver inte vara duktig.

Så dagens beslut har varit att fixa intyget på tillgodoräknandet av en kurs i Skolbibliotek. Och att sedan bara vara. Bara njuta. Äta bra. Träna. Se en film utan dåligt samvete för att jag egentligen borde plugga. Läsa en bok som inte har med skolan att göra. Jag vill framförallt inte slava framför datorn i tre veckor.

Om tre veckor påbörjas slutförandet av min magisteruppsats. I januari vill jag kunna kalla mig själv Bibliotekarie.
Jag behöver inte alltid vara duktig.
Men efter mitt beslut känner jag mig nöjd. Lugn.

Nu ska jag inte plugga. Nu ska jag läsa den underbara romanen Boktjuven!