lördag 14 augusti 2010

lördagkväll

Recept för en blödig lördagkväll. Drick lite vin och en del vodka. Lyssna på musik som är så bra att det känns i hela kroppen. Just nu lyssnar jag på "Halleluja" med Jeff Buckley (R.I.P) Om en stund kommer jag mest troligt att lyssna på kent eller Morrissey i form av sig själv som solo eller i the Smiths. Risken att Weeping willows kommer att snurra på spotify är stor. Eller Magnus Carlson solo. Kärleken är på Way Out West. Jag som är fattig student fick stanna hemma med katten Selma. För en liten stund sedan fick jag en mms-bild av Kärleken. Henrik Berggren (från underbart deppiga Broder Daniel) gästspelade med Anna Ternheim. Det svider att jag missade det. Så nu deppar jag med alkohol och deppmusik.

Visserligen kanske deppmusik kan anses vara det jag mest lyssnar på... joo så är det. Topp fem på deppmusiklistan (utan rangordning)
- kent
- the smiths/morrissey
- broder daniel
- weeping willows/magnus carlson
- Jeff Buckley, Ellioth Smith eller någon annan ledsen singer/songwriter.

Vilken musik gör dig glad eller ledsen? Vilken musik får dig att sväva uppåt? Det band som jag sett flest gånger är kent. 1998 såg jag dem första gången. Det var som att bli överkörd av ett tåg. Vad hände? Jag drabbades av kent. Och sedan dess har kent varit nummer ett i min värld. Jag har sedan dess sett kent 19 gånger. Varje gång jag ser dem live drabbas jag av en eufori som är svår, omöjlig, att beskriva. Gamla kent är bara så.... jag kan inte beskriva känslan. Men Joakim Berg beskriver den så väl. I bland annat låten Celsius från världens bästa skiva Isola. Jag kan skriva om musik i evigheter. Glad musik gör mig irriterad. Arg eller ledsen musik gör mig... glad. Det är svårt att beskriva.

Förutom min första (och enda dejt med Kärleken. Det krävdes ungefär 3 sekunder innan jag visste det. Visste att han var DEN RÄTTA) så är det konsertögonblick som är de bästa ögonblicken i mitt liv. När kent spelade "Innan allting tar slut" eller när Morrissey står cirka 7 meter ifrån mig och helt plötsligt sjunger världens bästa låt "There is a light that never goes out". Suddiga och lyckliga ögonblick. Till deppiga låtar. Vilka låtar gör dig glad, ledsen, arg, euforisk?

Jag var där. Jag var nykär. Allting var underbart. Och kent spelade den här låten. Jag svävade ett par meter ovanför marken.

Inga kommentarer: