onsdag 5 januari 2011

1. Presentera dig själv

Okej. Dag 1. En presentation av mig själv.

Jag heter Sofie och föddes som en stor klump på nästan 5 kg. Det var en sommardag i juli 1980. Förra året fyllde jag alltså the big 3-0. Jag har växt upp i Ullared (byn som är känd från tv. Så här är det; BYN heter Ullared. AFFÄREN heter Gekås!), har under många år jobbat som kassörska på Gekås. Efter studenten (med riktigt dåliga betyg) jobbade jag under sommaren och hösten som kassörska. På vintern drog jag till Thailand och Malaysia för att leka back-packer under två månader. Resan var helt fantastisk, även om den gjort mig höjdrädd (efter ett Bungy Jump) och gett mig ångest för att flyga (kräkas och må illa under 12 timmars flygning sätter sina spår.)

I augusti 2000 började jag plugga Filmvetenskap och skramlade ihop till en kandidatexamen. Jag har även pluggat till Kulturpilot (flådigare ord för kulturarrangör) på folkhögskola i Fränsta (utanför Sundsvall) och Foto/journalistik på Gotlands Folkhögskola. Inga ämnen som leder till ett konkret jobb med andra ord. När jag sedan blev arbetslös i juli 2006 gjorde jag något som jag funderat på länge. Jag sökte Biblioteks - & Informationsvetenskap, en distansutbildning på Högskolan i Borås.
Jag jobbade halvtid på Ica i Halmstad och pluggade halvtid.
Samtidigt var jag bestämd på att fortsätta vara singel och satsa på skolan. Men så dök det upp en kille i mitt liv och den killen var Kärleken. 6 månader senare var jag sambo och bodde i Malmö. Och sedan maj 2009 även kattmamma till sötaste katten Selma.
Så kan det gå.

Nu är snart min Biblioteksutbildning klar. I väntan på ett biblioteksjobb så jobbar jag i en personalmatsal i Lund.
Och försöker träna. Jag vill ha muskler och bra kondition.

Jag älskar djur och är vegetarian sedan många år.
Jag älskar även sjalar. Och det är tur att vi ska flytta till en större lägenhet. Så mina sjalar får en egen garderob.

Inga kommentarer: