onsdag 15 september 2010

kloka barn


Fyra elevintervjuer och en intervju med en engagerad skolbibliotekarie senare.
Jag kan bara konstatera att läsande barn är kloka barn. Jag blev alldeles varm av deras försök att beskriva Läslust. En kille som går i årskurs 7 berättade om hur han vill läsa och aldrig sluta. Han är övertygad om högläsningens viktighet och sa att det stärker sinnet. Samma kille kom även med det mycket kloka citatet:

Man pluggar hela tiden. Utan att veta om det

Som sagt. Kloka barn. Riktigt kloka barn.
Vi fick fyra olika definitioner av begreppet Innanförskap. Med tanke på att innanförskap egentligen inte är ett existerande begrepp, utan har skapats av en Mikael Stigendal så är det svårt, även för oss, att beskriva innanförskap. Men det är ett bra ord!
Jag ska ta mig en vilopaus på sängen och klappa katten. Efter en givande dag och en lunch på Vegegården så är huvudet trött. Och förkyldningen gör kroppen trött.

Vila, dricka te med honung, transpribera intervjuer, äta ekologiskt surdegsbröd och dricka lite mera te. Det där är min onsdag.

Inga kommentarer: